Abstract | Hrvatski turizam bilježi snažan rast, međutim za osiguranje održivosti nužna je promjena
smještajne strukture, odnosno povećanje broja hotela u strukturi. Hrvatska danas ostvaruje
gotovo 90% ukupnog turističkog prometa, unutar četiri ljetna mjeseca. Iz ovakvog stanja
proizlaze višestruki problemi, vezani uz održivost turizma u cijelosti, dok neovisno o iznimnom
rastu fizičkih pokazatelja, u konačnici ne ostvarujemo rezultate na razini očekivanja, upravo
suprotno, potrošnja po ostvarenom noćenju bilježi kontinuirani pad.
Glavni razlog za izrazito visoku sezonalnost je neadekvatna struktura kapaciteta koja je
specifična i neusporediva s istom u Mediteranskim zemljama. Hoteli i aparthoteli čine 13,15%
udjela u kapacitetima, dok su dominantni kampovi s 23,10% te privatni smještaj s 55,90%.
Dominiraju kapaciteti koji su usko sezonski orijentirani i tržišno se aktiviraju upravo u ljetnim
mjesecima. Istodobno, pozitivna je činjenica da smo stvorili adekvatne strateške preduvjete,
odnosno dokumente i nužno je vratiti se na strategiju razvoja turizma do 2020., odnosno akcijski
plan uz istu i započeti s realizacijom. Prema istoj, ključna je promjena strukture kapaciteta,
odnosno razvoj novih, prije svega hotelskih kapaciteta. U razvoju istih, nužno je slijediti
globalno prepoznatu metodologiju nositelj koje prije svega mora biti marketing. Korištenjem
dokazanih modela u razvoju turističkih proizvoda, koji će imati potporu, odnosno ključnu ulogu
marketinga u svim fazama razvoja, posebno u fazi koncepta i planiranja, stvorit ćemo preduvjet
za razvoj profitabilnih, održivih i uspješnih proizvoda, odnosno uspješnog turističkog sektora. |
Abstract (english) | Croatian tourism grew substantially, but to maintain its sustainability, it is necessary to change
the accommodation structure, i.e. to increase the number of hotels in the accommodation
structure. Croatia generates almost 90% of its tourist revenue within four summer months. This
situation leads to multiple problems related to tourism sustainability in its entirety and, although
the physical indicators are recording exceptional growth, in conclusion, we are not achieving
the expected results, but to the contrary, the average tourist expenditure per booked night is in
a continuous decline.
The main reason of high seasonality rate is an inadequate capacity structure, which is country
specific and incomparable with Mediterranean countries. Hotels and apart-hotels account for
13,15% of the capacity structure, whereas the camp sites with 23,10% and private
accommodation with 55,90% are dominant in the capacity structure. The dominant capacities
are closely related to seasonality and are active on the market in summer months. At the same
time, the positive fact is that we have created adequate strategic preconditions i.e. documents
and it is necessary to turn back to the tourism development strategy by 2020 followed by the
action plan and to start with the realization. Based on the above-mentioned strategy, it is
necessary to change the current capacity structure and to develop new capacities, mainly hotel
capacities. In the development of hotel capacities, it is necessary to follow the globally
recognized methodology that must be carried out by marketing. Using proven tourist
development models that will have marketing support i.e. marketing will hold the key role in
all development stages, especially in concept and planning phase, we will create preconditions
for profitable, sustainable and successful tourist development and, hence, for the successful
tourist sector. |