Abstract | Doktorska disertacija obuhvaća tematiku franšiznog poslovanja kao sve
važnijeg, ali još uvijek nedovoljno istraženog segmenta poduzetništva.
Disertacija nastoji odgovoriti na pitanje je li franšizni poslovni model
bolja i sigurnija metoda rasta za poduzetnike te s kojim se ograničenjima
(internim i eksternim) poduzetnici suočavaju prilikom odabira franšiznog
poslovnog modela kao metode rasta? Ekonomski utjecaj franšiznog poslovnog
modela očituje se kroz output i stvaranje novih poslova, povećanje porezne
osnovice, ekonomsku modernizaciju, razvoj malog i srednjeg poduzetništva te
stjecanje novih dinamičkih vještina i sposobnosti. Na korištenje franšiznim
poslovnim modelom utječu čimbenici iz okoline i unutarnji čimbenici.
Franšizni poslovni model pokretač je zapošljavanja i daljnjeg razvoja
poduzetništva te ga određuje način uspješnog odvijanja poslovanja i
optimalan broj zaposlenih kod primatelja. Franšizni poslovni model do sada
se istraživao na osnovi dviju osnovnih teorija, no u novije vrijeme promatra
se u okviru nekoliko novih teorija. Upravo raznolikost novih pravaca koji se
mogu primijeniti u istraživanju franšiznog poslovnog modela ukazuje na
daljnju potrebu istraživanja franšiznog poslovnog modela s postavljanjem
novih pitanja i istraživačkih implikacija. U dosadašnjim istraživanjima
franšiznog poslovnog modela nije dobiven konačan odgovor na to je li
franšizni poslovni model tip poduzetništva pa bi buduća istraživanja trebala
uzeti u obzir koncept prepoznavanja prilika, rizika, organizacijske
veličine, faze organizacijskog razvoja i autonomije organizacije. Provedenim
empirijskim istraživanjem davatelja franšize utvrđen je njihov odnos prema
procesu inovativnosti unutar franšiznih sistema, odnos očekivanja koja su
imali od franšiznog poslovnog modela i ostvarenja tih očekivanja te su
identificirana ograničenja koja davatelji franšize susreću tijekom upotrebe
franšize. Istraživanje je potvrdilo postavljene hipoteze o utjecaju
franšiznog poslovnog modela na razvijanje i osnaživanje poduzetničkih
kapaciteta na mikro, mezzo i makrorazini. Poduzetnici, davatelji franšize,
koriste se franšiznim poslovnim modelom kako bi ostvarili brži rast uz manje
rizika i investicija nego što bi to bilo u slučaju korištenja nekim drugim
poslovnim modelom rasta. Korištenjem franšiznim poslovnim modelom tvrtke
davatelji franšize ostvaruju povećanje prihoda i imaju veći broj i veću
disperziju lokacija, što pridonosi povećanju zapošljavanja. Interne
karakteristike poslovnog subjekta te eksterne karakteristike okoline utječu
na odluke o pokretanju franšiznog poslovnog modela te na učestalost, vrstu i
učinkovitost franšiznog poslovnog modela. Predložena su i daljnja
istraživanja franšiznog poslovnog modela u cilju boljeg objašnjenja upotrebe
i djelovanja franšiznog poslovanja na gospodarstvo Hrvatske. Dane su
preporuke kojima bi se trebalo utjecati na povećanje upotrebe franšiznog
poslovnog modela (osnaživanje nacionalne udruge, centri za franšizno
poslovanje, fakulteti i sveučilišta, financijske institucije) u Hrvatskoj
radi rješavanja prepreka na makro, mezzo i mikrorazini. |