Abstract | U ovom diplomskom radu istražen je utjecaj trgovačkih marki i proizvođačkih marki na
ponašanje potrošača i donošenje odluke o kupnji, odnosno preferencije (sklonosti) potrošača
prema trgovačkim i proizvođačkim markama u segmentu robe svakodnevne potrošnje kao što
su prehrambeni proizvodi, higijenski proizvodi i sredstva za čišćenje. Ujedno je ispitan i stav
potrošača o razlikama trgovačkih i proizvođačkih marki koje imaju ključnu ulogu pri donošenju
odluke o kupnji, kao što su kvaliteta, cijena, omjer cijene i kvalitete, inovativnost, dostupnost i
dr. S obzirom da se nalazimo u razdoblju krize uzrokovane pandemijom COVID-19, u ovom
radu istražen je i utjecaj krize na potrošačke navike, odnosno preferencije (sklonosti) potrošača
prema trgovačkim i proizvođačkim markama u segmentu robe svakodnevne potrošnje.
Rezultati anketnog on-line istraživanja na uzorku od 102 ispitanika potvrdili u postavljene
hipoteze. Prvo, ispitanici smatraju da trgovačke marke imaju slabiju kvalitetu, nižu cijenu te su
namijenjeni potrošačima niže platežne moći, ali i da imaju uravnotežen omjer cijene i kvalitete.
Drugo, potrošači pri kupnji hrane većeg stupnja finalizacije i dodane vrijednosti kao što su
delikatese, mesne prerađevine i sir više preferiraju proizvođačke marke što bi se moglo pripisati
izraženijoj diferencijaciji (potrošači uočavaju velike razlike između alternativnih proizvoda),
navika, povjerenja u sigurnost i kvalitetu domaćih brendova te povećane svijesti o ulozi
potrošnje u očuvanju domaće proizvodnje i radnih mjesta. Kriza uzrokovana pandemijom
bolesti COVID-19 utjecala je na potrošačke navike i preferencije, odnosno potrošači se pri
kupnji više okreću trgovačkim markama (> 20%) što potvrđuje prethodna (literaturna)
istraživanja prema kojima tržišnom pozicioniranju trgovačkih marki posebno doprinose
ekonomska kriza i niži standard, odnosno niži raspoloživi dohodak stanovništva. |
Abstract (english) | This thesis examines the impact of trademarks and brands on consumer behavior and
purchasing decisions, ie consumer preferences (preferences) for brands in the segment of
everyday consumer goods such as food, hygiene products and cleaning products. At the same
time, the attitude of consumers about the differences between brands and brands that play a key
role in making a purchase decision, such as quality, price, price-quality ratio, innovation,
affordability, etc. was examined. Given that we are in a crisis caused by a pandemic of COVID-
19, in this research, the impact of the crisis on consumer habits, ie preferences (preferences) of
consumers towards brands and manufacturers in the segment of everyday consumer goods was
examined. The results of the online survey on a sample of 102 respondents confirmed the set
hypotheses. First, respondents believe that brands have lower quality, lower price and are
intended for consumers of lower purchasing power, but also that they have a balanced price quality ratio.
Second, when buying food with a higher degree of finalization and added value
such as delicacies, meat products and cheese, consumers prefer brand brands, which could be
attributed to more pronounced differentiation (consumers notice large differences between
alternative products), habits, confidence in safety and quality of domestic brands and increased
awareness of the role of consumption in preserving domestic production and jobs. The crisis
caused by the COVID-19 disease pandemic affected consumer habits and preferences, ie
consumers turn more to brands when buying (> 20%), which confirms previous (literature)
research according to which the economic crisis and lower standard contribute to market
positioning of brands, that is, lower disposable income of the population. |