Abstract | Upravljanje konfliktima iznimno je važno za zdravo poslovanje organizacije. U prošlosti se
konflikt smatrao izričito negativnim za organizaciju te se suzbijao i izbjegavao, ali pojavom
biheviorističke škole, na organizaciju se počelo gledati kao na sustav međuljudskih odnosa, pa
se time i na konflikte počelo gledati kao na dobre za organizaciju ako se njima dobro upravlja.
Danas ih se u nekim slučajevima čak i potiče. Negativni aspekti konflikta mogu biti stres na
poslu, izgaranje i nezadovoljstvo, komunikacija između pojedinaca i grupa može se smanjiti,
može se razviti klima nepovjerenja i sumnji, odnosi se mogu oštetiti, radna učinkovitost se
može smanjiti, otpor prema promjenama može se povećati, može utjecati na organizacijsku
predanost i odanost. Sa pozitivne strane, konflikt može potaknuti inovativnost, kreativnost i
rast, moguće je poboljšati organizacijsko odlučivanje, moguće su naći alternativna rješenja
problema, sukob može dovesti do sinergijskih rješenja uobičajenih problema, moguće je
poboljšati pojedinačne i grupne performanse, pojedinci i grupe mogu biti prisiljeni tražiti nove
pristupe, a od pojedinaca i skupina može se tražiti da izraze i razjasne svoje stavove.
Konfliktima se može upravljati tehnikama prevencije ili rezolucije. U ovom radu istražili su se
vodstvo i upravljanje konfliktima u hrvatskim poduzećima kako bi se dao kritički osvrt na
hrvatska poduzeća i njihovo trenutno stanje. Istraživanje je pokazalo da direktor nije iznimno
autokratski usmjeren prilikom donošenja odluka, ali to nije niti rijetko jer donosi odluke
autokratski u četvrtini slučajeva. Daje ispitanicima slobodu izražavanja, i općenito se osjećaju
slobodnima da izjasne svoje ideje. Konflikti ne nastaju u poduzeću vrlo često, ali kada nastaju,
stvaraju najčešće negativnu radnu atmosferu. Ego, stres i komunikacijski problemi kao najčešći
čimbenici konflikata u poduzeću ukazuju na to da bi poduzeća trebala ulagati barem neke
resurse u pomoć zaposlenicima da se snađu u upravljanju tim čimbenicima i da riješe konflikte
koji iz njih proizlaze. Međutim, niti jedan ispitanik nije naveo da poduzeća imaju bilo kakav
trening ili pomoć u svladavanju konfliktima, a opća sposobnost rješavanja konflikata nije
visoka. |
Abstract (english) | Conflict management is extremely important for the healthy operation of an organization. In
the past, conflict was considered explicitly negative for the organization and was suppressed
and avoided, but with the emergence of the behavioral school, the organization began to be
seen as a system of interpersonal relationships, and thus conflicts began to be seen as good for
the organization if well managed. Today, in some cases, they are even encouraged. Negative
aspects of conflict can be stress at work, burnout and dissatisfaction, communication between
individuals and groups can be reduced, a climate of mistrust and doubt can develop,
relationships can be damaged, work efficiency can be reduced, resistance according to change
it can increase, it can affect organizational commitment and loyalty. On the positive side,
conflict can stimulate innovation, creativity and growth, it is possible to improve organizational
decision making, alternative solutions to problems can be found, conflict can lead to synergistic
solutions to common problems, individual and group performance can be improved,
individuals and groups may be forced to seek new approaches, and individuals and groups may
be asked to express and clarify their views. Conflicts can be managed by prevention or
resolution techniques. This paper examines the leadership and management of conflicts in
Croatian companies in order to give a critical overview of Croatian companies and their current
situation. Research has shown that the director is not extremely autocratic in decision-making,
but this is not uncommon because he makes decisions autocratically in a quarter of cases. It
gives respondents freedom of expression, and they generally feel free to express their ideas.
Conflicts do not arise in the company very often, but when they do occur, they most often
create a negative work atmosphere. Ego, stress and communication problems as the most
common factors of conflict in the company indicate that companies should invest at least some
resources to help employees cope with the management of these factors and to resolve conflicts
that arise from them. However, none of the respondents stated that companies have any training
or assistance in coping with conflicts, and the general ability to resolve conflicts is not high. |