Abstract | Ponašanje kupaca u prodavaonici je element na koji se u određenoj mjeri može utjecati. Iako
možda kupci toga nisu svjesni, postoji puno elementa koji utječu na njihov smjer kretanja,
vrijeme provedeno u prodavaonici, pa i na brzinu kupovine. Sve to objedinjuje layout ili
raspored prodavaonice koji podrazumijeva unutarnje, ali i vanjsko, uređenje prodavaonice.
Dizajn, boje, glazba, mirisi i urednost čimbenici su koji čine atmosferu prodavaonice, a ona
zajedno s položajem polica, hladnjaka, blagajni i ostalih elemenata čini layout prodavaonice.
Postoji nekoliko vrsta layout-a koji se mogu upotrijebiti u prodajnom prostoru, a odabire se
onaj koji će najbolje odgovarati ovisno o atmosferi koja se želi postići, ali i asortimanu koju
pojedina prodavaonica ima u svojoj ponudi. Svaki dobar layout ima nekoliko ciljeva koje želi
postići poput privlačenja potrošača u prodavaonicu, olakšanog kretanja kupaca kroz prodajni
prostor, sprječavanje krađe i snižavanje logističkih troškova. Ipak, osnovni je cilj privući i
zadržati potrošače, te im osigurati pozitivno iskustvo kupovine. Kako bi svojim potrošačima
osigurali najbolje iskustvo kupovine, trgovci s vremenom poduzimaju određene promjene u
izgledu i rasporedu prodavaonice. Svaka promjena, pa tako i promjena u prodavaonici, ostavlja
trag na potrošačima, te utječe na njihovo ponašanje. Iako sve promjene imaju namjeru povećati
zadovoljstvo kupaca i poboljšati njihovo iskustvo kupovine, ovim je radom provjereno jesu li
te promjene zaista rezultirale pozitivnim reakcijama.
Kroz istraživanje kojim je obuhvaćeno 214 ispitanika, može se zaključiti kako su promjene
pozitivno utjecale na potrošače, te da su zadovoljni novim, poboljšanim izgledom
prodavaonice. Tim su promjenama trgovci postigli svoj cilj potrošačima omogućiti što bolje i
kvalitetnije iskustvo kupovine, a zauzvrat će dobiti još zadovoljnije i lojalnije potrošače. |
Abstract (english) | Customer behavior in the store is an element that can be influenced to some extent. While
customers may not be aware of this, there are many elements that affect their direction of
movement, time spent in the store, and even the speed of shopping. All this is united by the
layout or layout of the store, which includes internal, but also external, decoration of the store.
Design, colors, music, scents and tidiness are the factors that make the atmosphere of the store,
and they together with the position of shelves, refrigerators, cash registers and other elements
makes the layout of the store.
There are several types of layouts that can be used in the sales area, and the best one will be
chosen depending on the atmosphere wanted to achieve, but also the range that each store has
to offer. Every good layout has some goals it wants to achieve such as attracting consumers to
the store, facilitating the movement of customers through the sales area, preventing theft and
lowering logistics costs. However, the main goal is to attract and retain consumers, and provide
them with a positive shopping experience. To provide their customers with the best shopping
experience, retailers make certain changes to the store’s layout and layout over time. Every
change, including a change in the store, leaves a mark on consumers, and affects their behavior.
Although all changes are intended to increase customer satisfaction and improve their shopping
experience, this paper examined whether these changes really resulted in positive reactions.
Through a survey of 214 respondents, it can be concluded that the changes have had a positive
impact on consumers, and that they are satisfied with the new, improved appearance of the
store. With these changes, retailers have achieved their goal of providing consumers with the
best and highest quality shopping experience, and in return they will get more satisfied and
loyal consumers. |