Abstract | U povijesti tržištem se smatrala trampa, razmjena robe za robu. Nakon nekog
vremena da bi olakšao, pojednostavio i ubrzao razmjenu pojavio se novac. I s pojavom novca
tržište dobiva svoj pravi značaj. Danas je definicija tržišta malo drugačija. Tržište se danas
definira kao sveukupnost odnosa ponude i potražnje koji na određenom mjestu i u određenom
vremenu utječu na prodaju pojedinih roba i usluga. Svatko tržište ima funkcije. Funkcije
tržišta povezuju proizvodnju i potrošnju. Osnovne funkcije tržišta su informativna funkcija,
selektivna funkcija, alokativna funkcija i distributivna funkcija. Razvrstavanje tržišta prema
određenim zajedničkim svojstvima u određene tipove definira tipologiju tržišta. Tipologija
tržišta klasificira tržište prema prostornom i robnom kriteriju, prema odnosima između
ponuđača i potrošača, prema količini robe, prema tržišnoj tehnici i institucijama te prema
konkurenciji.
Usporedno s industrijskom revolucijom 1911. godine pojavilo se istraživanje tržišta pomoću
kojega se donose odluke o djelovanju na tržištu. Proces istraživanja tržišta sastoji se od sedam
etapa: analiziranje situacije, neformalno istraživanje, planiranje ili projektiranje istraživanja,
istraživanje, obrada i analiza prikupljenih podataka, interpretacija te izrada konačnog izvješća.
Svrha istraživanja određuje koja će se vrsta istraživanja primijeniti. Istraživanje tržišta
primjenjuje tri vrste istraživanja,a to su eksploratorno ili izviđajno, opisno ili deskriptivno i
uzročno ili kauzalno istraživanje. Kod istraživanja tržišta primjenjuju se i različite metode kao
što su povijesna metoda, metoda promatranja, metoda ispitivanja i eksperimentalna metoda.
U ovom radu istraživanje tržišta je primijenjeno na istraživanju tržišta mesa. Istraživanje tržišta
mesa provelo se na lokalnom području pomoću ankete. Anketom je ispitano 30 mještana sela
Harkanovci. Pitanja koja su se nalazila u anketi vezana su za navike i ukuse potrošača tog
mjesta. Kod regionalnog istraživanja, istraženo je tržište dviju regija, regija Slavonije i regija
Dalmacije. I posljednje istraživanje tržišta mesa odnosi se na svjetsko područje. Istraženo je
tržište mesa ovisno o religiji i mentalitetu islamskih zemalja, Indije i Nordijskih zemalja.
Nakon provedenih istraživanja zaključeno je da svako mjesto, regija i zemlja imaju različite
ukuse, navike i kulturu, te poštuju različite vjerske običaje. |
Abstract (english) | In history of market, trading was considered as barter, exchanging goods for goods. After a
while, to make it easier, to simplity and speed up the exchange, money appeared. And with
appearance of money, market gets it's true meaning. Today the definition of market is a bit
different. Market is defined as total relation between te offer and demand, which at certain
place and at a certain time affect the sale of certain goods and services Each market has
fuctions. Functions of the market connect production and consumption. Main functions of the
market are informative function, selective function, allocative function and distributive
function.
Sorting market based on specific comon attributes into specific types defines the typology
of the market.Typology of the market classifies the market based on local nad goods criteria,
based on relation between suppliers and consumers, based on the amount of goods, based on
market technic and institutions and the competition.
Comporatively with industrial revolution in 1991. market research appeared by which
decisions are made for market acting. The process of market researrch consits of seven stoges:
analizing the situation, nonformal research, planning and designing the research, research,
processing and analizing the collected data, interpretation and final report.
Purpose of the research determines which types of research will be applied. Research of the
market applies three types of research, and those are exploratory or investigative, descriptive
and casual research. On the market research there are certain methods which also apply like
history method, observation method, examination method and experimental method.
In this paper, market research is applied on the market research of the meat. Market research
of the meat was conducted on local territory by using a survey. Survey was used to test 30
locals in Harkanovci. Qustions in the survey were related to habits and tostes of the
consumers. On regional level, two regions were researched, region of Slavonija and
Dalmacija. And final market research is done for the world market. The meat market research
was based on religion and mentality of islamic countries, India and Nordic countries.
After the research was conducted, it was concluded that conumers in each place, region and
country have different tastes, habits and colture, and they respect different religious practices. |