Abstract | Trgovina je gospodarska djelatnost u kojoj fizičke i pravne osobe posreduju između
proizvodnje i potrošnje kao kupci i prodavatelji roba i usluga, te kao sudionici na tržištu. Sve
trgovinske institucije, s obzirom na količine roba i usluga koje kupuju i prodaju, te s obzirom
na to prodaju li se krajnjem potrošaču ili posredniku, mogu se razvrstati na veletrgovinske
institucije i maloprodajne trgovinske institucije. Trgovina je izuzetno važna za društveni i
gospodarski razvoj, budući da povezuje potrošače i proizvođače. Fokus trgovine je na
potrošačima budući da oni određuju što će se i kako proizvoditi, na koji će se način roba i
usluge prezentirati i da li će potrošači biti zadovoljni kupljenim. Prema već navedenoj podjeli
trgovinskih institucija, potrošačima se na razne načine nameću poljoprivredno – prehrambeni
proizvodi, npr. na raznim sajmovima i izložbama, na tržnicama, koje su posjećivane gotovo
na dnevnoj bazi, zatim, putem raznih zadruga i zastupništva, putem interneta, robnih kuća, i
slično. No, na potrošačima je zapravo da sami odrede na koji će način funkcionirati sama
ponuda, da li će preferirati više kupovinu poljoprivredno – prehrambenih proizvoda putem
interneta, na sajmovima, ili na koji god način njima više odgovara. Proizvođačeva uloga leži u
prilagođavanju potrošačima te predstavljanju svojih proizvoda i usluga na najbolji mogući
način. Kako bi se to izvršilo na pravi način, potpomažu ih tržišni pomagači, koji mogu biti
brokeri, aukcionari, trgovački zastupnici, zatim, špediteri, kreditne institucije, osiguravajuća
društva i slično. Tržišni pomagači pružaju usluge poput uspostavljanja važnih kontakata,
pružaju informacije o raznim istraživanjima, stvaraju propagandne poruke, pružaju
financijsku pomoć, te mnoge druge usluge. Važno je ispitati zadovoljstvo potrošača kako bi
se, ukoliko je to potrebno, poboljšala proizvodnja proizvoda, ali i sama prezentacija i, na
poslijetku, osigurala već prodaja tih proizvoda. |
Abstract (english) | Trade is an economic activity in which physical and legal persons mediate between
production and consumption as buyers and sellers of goods and services, and as market
participants. All trading institutions, given the amount of goods and services they buy and
sell, and whether they are sold to the ultimate consumer or broker, can be classified into the
wholesale and retail trade institutions. Trade is extremely important for social and economic
development, as it connects consumers and producers. The focus of trade is on consumers
since they determine what is going to be produced, or how is it going to be produced, and how
the goods and services are going to be presented, and whether consumers are going to be
satisfied with the purchase. According to the above-mentioned division of trade institutions,
consumers are in many ways driven by agricultural products, eg. at various fairs and
exhibitions, on markets that are visited daily, and through various cooperatives and
dealerships, via Internet, and similar. But consumers are actually deciding what the bidding
will work for themselves, whether they prefer to by more agricultural products online, at fairs,
or in any way more suited to them. The manufacturer's role lies in adapting to consumers and
presenting their products and services in the best possible way. To do this in the right way,
they are assisted by market assistants, such as brokers, auctioneers, merchants, but also as
credit institutions, insurance companies, etc. Market assistants provide services such as
establishing important contacts, providing information on various research, creating
propaganda messages, providing financial assistance, and many other services. It is important
to examine consumer satisfaction in order to improve, if necessary, the production of product
as well as the presentation itself and, in the end, ensure the sale of these products. |