Abstract | U današnje vrijeme, i to općenito govoreći, EU fondovi podrazumijevaju sve programe
Europske unije, i to neovisno radi li se o zemljama članicama ili zemljama izvan navedenog
područja, odnosno zemljama kandidatkinjama. S druge strane, potrebno je naglasiti kako se
EU fondovi iz godine u godinu dodjeljuju kroz razne i brojne programe, i to primjerice sa
svrhom prekogranične suradnje, regionalnog razvoja određenog područja, obrazovanja svih
dobnih skupina, izgradnje određenih institucije i jačanja cjelokupnih kapaciteta. Sukladno
tome, EU fondovi se mogu intepretirati i kao financijski instrumenti kojima se provodi javna
politika Europske unije, a primarni su temelj za određivanje prethodno definiranih i
postavljenih ciljeva.
Također, EU fondovi za cilj imaju pridonijeti i postizanju ključnih, odnosno javnih politika
Europske unije. Nadalje, što se tiče područja Republike Hrvatske, prije pristupanja Europskoj
uniji, zemlja može koristiti tzv. „Instrumenata pretpristupne pomoći“ (IPA), no nakon samog
pristupanja Europskoj uniji 2013. godine, najvažniji izvor sredstava postaju strukturni
fondovi. U skladu s tim, može se reći kako EU fondovi postaju primarni dio investicijskih
ulaganja poduzetnika na području Republike Hrvatske, te ih je kao takve potrebno
iskorištavati u što većoj mjeri.
Naime, kao što je u prethodnom dijelu teksta navedeno, pristupanjem 2013. godine, Republici
Hrvatskoj su se otvorile brojne i značajne financijske mogućnosti i prilike, dok samo
korištenje EU fondova ima brojne razvojne implikacije koje se prvenstveno ogledaju kroz
utjecaj na gospodarstvo. Na taj način, nastoji se djelovati na regionalnoj razini, odnosno
nastoje se uvažavati brojne specifičnosti pojedinih područja i regija. U skladu s tim, potrebno
je naglasiti i cilj politike regionalnog razvoja koji nastoji pridonijeti gospodarskom razvoju
svih dijelova Europe unije pa tako i Republike Hrvatske. |
Abstract (english) | Nowadays, and generally speaking, EU funds include all EU programs, regardless of whether
they are member states or countries outside the specified region or candidate countries. On the
other hand, it is important to emphasize that EU funds are awarded year by year through
various and numerous programs, for example with the purpose of cross-border cooperation,
regional development of a particular area, education of all age groups, building of certain
institutions and strengthening of the overall capacities. Accordingly, EU funds can also be
interpreted as financial instruments serving the implementation of EU public policies, and are
the primary basis for defining pre-defined and set goals.
Also, EU funds aim to contribute to the achievement of key EU policies. Furthermore, as far
as the territory of the Republic of Croatia is concerned, prior to accession to the European
Union, "Instrument for Pre-Accession Assistance" (IPA), but after accession to the European
Union in 2013, the most important source of funds becomes structural funds. Accordingly, it
can be said that EU funds become the primary part of the investment of entrepreneurs in the
territory of the Republic of Croatia and, as such, need to be exploited to the fullest extent.
Namely, as mentioned in the previous section of the text, by the accession of 2013, numerous
and significant financial opportunities and opportunities have been opened up to the Republic
of Croatia, while only the use of EU funds has a number of development implications which
are primarily reflected by the impact on the economy. In this way, efforts are made to act at
regional level, ie the aim is to respect the numerous specifics of particular regions and
regions. Accordingly, the aim of the regional development policy, which aims to contribute to
the economic development of all parts of the European Union and also of the Republic of
Croatia, needs to be emphasized. |