Title Utjecaj kvalitete vođenja i upravljanja na konkurentnost malih i srednjih poduzeća
Title (english) Influence of Leadership and Management Quality on competitiveness of Small and Medium Enterprises
Author Igor Pureta
Mentor Mladen Vedriš (mentor)
Committee member Dražen Barković (predsjednik povjerenstva)
Committee member Sunčica Oberman Peterka (član povjerenstva)
Committee member Martina Mikrut (član povjerenstva)
Granter Josip Juraj Strossmayer University of Osijek Faculty of Economics and Business in Osijek Osijek
Defense date and country 2019-03-20, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Organization and Management
Universal decimal classification (UDC ) 330 - Economics. Economic science
Abstract Dok se u prošlosti razvitak zemlje zasnivao na komparativnim prednostima temeljenim na
jeftinoj radnoj snazi i prirodnim resursima, u novije se vrijeme međunarodna konkurentnost
izvodi iz naprednih uvjeta zasnovanih na znanju i inovacijama te razvijenoj infrastrukturi i
visokoj tehnologiji.
Očito je da, kada nacionalno gospodarstvo želi unaprijediti svoju konkurentnost, mora
fokusirati svoje napore na poduzetništvo, njegovu ulogu u razvoju društva i poticanje privatnih
inicijativa. Pod utjecajem globalnih promjena poduzetništvo je sve važnije i sve više se
doživljava generatorom društvenoga i ekonomskog razvoja diljem svijeta.
Poduzetništvo je primarno vezano uz osnivanje novih poslovnih poduhvata te ostvarenja
pozitivnih poslovnih rezultata pa je kod poduzeća potrebno postići onu razinu agilnosti i
poduzetničke orijentacije koja će doprinijeti stvaranju konkurentske prednosti. Poduzetnička
orijentacija promovira poduzetničke inicijative kroz sve razine menadžmenta pri formulaciji i
implementaciji poduzetničkih strategija. Izuzetno je važno ustanoviti imaju li voditelji u
pojedinim organizacijama znanja i vještine koje će čitavu organizaciju voditi ka poduzetničkoj
orijentaciji.
Vođenje je istovremeno znanstvena disciplina i praktična vještina koja se odnosi na sposobnost
pojedinca ili organizacija da vode ili usmjeravaju druge pojedince ili organizacije (Northouse,
2010). Sredinom sedamdesetih godina prošlog stoljeća uočeno je da mnoge organizacije
nemaju odgovor na probleme prilikom provođenja promjena koje je trebalo ostvariti u kratkom
roku. Pokazalo se da je provođenje takvih promjena uspješno izvedeno samo u organizacijama
na čijem su čelu bili izuzetno sposobni voditelji koji su poticali poduzetničku orijentaciju kod
radnika.
Na temelju tih istraživanja razvio se pristup grupne dinamike koja tvrdi da transformacijski
voditelj, kako ga nazivaju autori (Bass i Avolio, 1993), mora imati viziju, vještine za rješavanje
problema i sposobnost da inspirira sljedbenike kako bi nadmašili trenutačne zahtjeve odnosno
pokrenuli poduzetničku orijentaciju.Rezultati prikazani u ovom radu pokazuju u kojoj mjeri je važan transformacijski stil vođenja
u procesu stvaranja, razvoja i tržišnog natjecanja svake organizacije. Korištena metodologija je
praktičnog karaktera i može se koristiti za buduće postupke utvrđivanja sposobnosti
organizacija i njihovog vodstva za stvaranje konkurentske prednosti. Na pronađenom modelu
razvoja uspješnih organizacija mogu se temeljiti različiti programi razvoja vođenja u
organizacijama koji bi imali direktan pozitivan utjecaj na učinkovitost te na stjecanje i
zadržavanje konkurentske prednosti na domaćem i inozemnom tržištu.
Time postojeća poduzetnička osnova dobiva novi zamah za kreiranje daljnjih razvojnih koraka.
Kako u svijetu tako i u Hrvatskoj veliki dio nacionalnog gospodarstva temelji se na malim i
srednjim poduzećima koje trebaju postati primarna ciljna skupina u provedbi ovog stila
vođenja.
Abstract (english) While in the past the country's development was based on the competitive advantage which had
its foundations in cheap labour and natural resources, the international competitiveness has
recently been achieved by the advanced conditions based on knowledge, innovation, developed
infrastructure and high technology.
It is obvious that when a national economy wants to improve its competitiveness, it should
focus its efforts on entrepreneurship, its role in the development of the economy and the
encouragement of private initiatives. Under the influence of global change, entrepreneurship is
increasingly important and is increasingly perceived as a generator of social and economic
development around the world.
Entrepreneurship is primarily related to the creation of new business ventures and the
achievement of positive business results, so it is necessary for companies to achieve a level of
agility and entrepreneurial orientation that will contribute to the creation of competitive
advantage. Entrepreneurial orientation promotes entrepreneurial initiatives through all levels of
management while formulating and implementing entrepreneurial strategies. It is, therefore,
crucial to determine whether the organisation’s leaders have knowledge and skills that would
lead the whole organisation towards entrepreneurial orientation.
Leadership is at the same time scientific discipline and practical skill related to the ability of an
individual or organisation to lead or direct other individuals or organisations (Northouse, 2010).
In mid-seventies of the last century, it was noticed that the implementation of organisational
changes has been successfully carried out only in organisations under the leadership of highly
capable leaders that have encouraged entrepreneurial orientation within organization.
Based on this research, an approach of group dynamics has been developed which claims that
the transformation leaders, as the authors (Bass i Avolio, 1993) call them, must have a vision,
problem-solving skills and the ability to inspire followers to overcome the current demands or
drive entrepreneurial orientation.The results presented in this thesis show to what extent the informational
style of leadership is important in the process of creation, development and competitiveness of each organisation.
The methodology used in this thesis is of a practical character and can be used for future
procedures of determining the organisation's and leader’s ability to create competitive
advantage. Different leadership development programs in organisations can be based on the
development model of successful organisations that would have a direct positive impact on
efficiency and the achievement and retention of competitive advantages on domestic and
foreign markets.
With that the existing entrepreneurial basis gets a new impetus for further developmental steps.
In Croatia and worldwide, a significant part of the national economy is based on small and
medium enterprises which should become the primary target group in the implementation of
this leadership style.
Keywords
stilovi vođenja
poduzetnička orijentacija
učinak
konkurentska prednost
Keywords (english)
leadership styles
entrepreneurship orientation
performance
competitive advantage
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:145:737306
Study programme Title: Postgraduate doctoral study Management Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2019-05-14 11:21:09