Abstract | Iskustva potvrđuju da su dugoročno uspješni i stabilni poduzetnici oni, koji imaju sposobnost
brze prilagodbe na sve brže promjenljive tržišne i tehnološke uvjete, s jasnom i provedivom
vizijom, što uključuje konkurentan proizvod /ili uslugu, ciljani tržišni segment, zaokružena i
dovoljna ulaganja u svim segmentima pripreme i provedbe poduzetničkog pothvata, visok
stupanj samopouzdanja i strpljivosti kao i razumijevanja ukupnog okruženja, uz obvezno
poznavanje tehnologije, vještine poput proaktivnosti, inicijativnosti, upravljanja vremenom,
upravljanja projektima, snalažljivosti u stresnim situacijama, sposobnosti kontinuiranog učenja,
znatiželje, ambicioznosti, timskog rada, motiviranosti, organiziranosti i predanosti ...
Poduzetnički kapacitet čini uvijek ne do kraja pobrojani set poduzetničkih znanja, vještina,
razmišljanja i ponašanja od iznimne važnosti za uspjeh i dugoročni rast poduzeća.
Kako bi se identificirale poduzetničke vještine i dao odgovor kako poduzetničke vještine mogu
unaprijediti i osigurati uspješno vođenje i dugoročno održiv rast poduzetničkog pothvata,
napravljen je teorijski pregled te su analizirana četiri slučaja iz prakse, kroz koja se definiralo
postojanje i nepostojanje osobnog poduzetničkog kapaciteta poduzetnika i njihov utjecaj na
rast i razvoj poduzeća (pothvata).
Navedeno istraživanje i analiza u skladu sa stečenim znanjima, vještinama i alatima kroz
četiri semestra na Poslijediplomskom studiju Poduzetništvo poslužilo je za razumijevanje
složenih odnosa poduzetničkog ponašanja, identifikovanje problema i uzroka problema u
poslovanju, radi oblikovanja preporuka i aktivnosti intervencije za uspješno poslovanje i
ocjenu potencijala rasta poduzeća.
U prvom integrativnom zadatku Prepoznavanje poduzetničkih vještina na primjeru profesora
Senahida Salihovića, cilj je bio, korištenjem znanja i vještina iz kolegija na prvom semestru,
izvršiti ocjenu utjecaja globalizacije na pojavu poduzetničkog ponašanja kod pojedinca.
Nakon analize intervjua s profesorom Salihovićem, napisane su preporuke, koje bi mogle
pomoći ispitaniku da se bolje bori sa povećanim neizvjesnostima i kompleksnostima koje
nastaju u uvjetima globalizacije. Kao zaključak ovog dijela sumirani su elementi
poduzetničkog i nepoduzetničkog ponašanja kod pojedinca, u uvjetima povećane nesigurnosti
i kompleksnosti izazvanih globalizacijom.
Drugi integrativni zadatak predstavlja timski projekt izrade poslovnog plana za izgradnju
stacionara za smještaj starijih i nemoćnih osoba. Proces generiranja i izbora poslovne ideje na
kojoj smo temeljili integrativni zadatak drugog semestra vodili smo prema kriterijima aktualnog stanja na tržištu i mogućnosti testiranja vrijednosti integrativnog rada u praksi. Rad
se temelji na razmišljanju poduzetnice, vlasnice „Ustanove za zdravstvenu njegu Jadranka
Plužarić“ za uvođenjem više komercijalnih usluga namijenjenih tržištu. Promjene uključuju
značajan zaokret u poslovanju – izgradnju stacionara za smještaj starijih i nemoćnih osoba.
Izradom poslovnog plana za izgradnju stacionara za smještaj starijih i nemoćnih osoba
obuhvaćeni su: analiza tržišta, opis pothvata, marketinški plan, procjena rizika i financijski
plan.
Prilikom izrade trećeg integrativnog rada Analiza slučaja poduzeća Medos d.o.o. Osijek,
studentima je kao savjetnicima/konzultantima za mala poduzeća, zadatak bio pomoći
poduzetniku u sagledavanju realne slike stanja njegovog poduzeća kroz identifikaciju
problema u poslovanju i utvrđivanje uzroka zbog kojih su problemi nastali, te dati prijedloge
i ponuditi rješenja za poboljšanje u poslovanju uz obrazloženje koristi i rizika predloženih
rješenja. U zaključcima integrativnog rada, odnosno predloženim rješenjima problema za
vlasnika obiteljskog poduzeća i poduzetnika preporuke su date u smjeru izgradnje
poduzetničkog kapaciteta vlasnika. U fazi intenzivnog rasta poduzeća poduzetnik bi trebao da
svoja poduzetnička znanja i vještine unaprijedi u dijelu planiranja i upravljanja projektima,
vođenju, timskom radu, delegiranju i osnaživanju, te nadograđivanju formalnih znanja iz
oblasti poduzetništva, financija, marketinga i operativnog menadžmenta.
Završni zadatak u okviru kolegija Strategije rasta malih i srednjih poduzeća bio je izrada
konzultatskog izvješća o potencijalu rasta malog ili srednjeg poduzeća. Podloga za izradu
ovoga zadatka je Model rasta, koji je razvio profesor Allan Gibb. Kako je Ustanova za
zdravstvenu njegu Jadranka Plužarić već bila predmet analize nekih od članica tima na drugim
kolegijima, ti su radovi također bili od velike pomoći u dobivanju cjelokupne slike o
poslovanju te o snagama, slabostima i problemima s kojima se Ustanova susreće. Cilj ovog
zadatka bio je ocijeniti potencijal rasta Ustanove za zdravstvenu njegu Jadranka Plužarić.
Jake strane Ustanove za zdravstvenu njegu Jadranka Plužarić su ideje, iskustvo i kontrola, dok
su najslabije strane resursi, najviše oni financijski. Kako su najslabije strane Ustanove resursi:
financijski, fizički i ljudski, preporuke tima kreću se u tom smjeru. Situacija u Ustanovi nije
ohrabrujuća. Trenutno, potencijal za rast je upitan. Prevelika je zaokupljenost operativnim
poslovima, premalo energije je uloženo u razvoj. Financijski resursi su nedostatni za
financiranje rasta, a njihovo povećanje ostvarilo bi se kroz povećanje privatnog prometa
Ustanove. Kako bi se to ostvarilo, potrebno je ulaganje u zaposlenike, korištenje dodatnih
tehnika motivacije, prikladnim marketingom razvijanje svijesti o postojanju Ustanove kod
potencijalnih korisnika. Kada je u pitanju vlasnica, jasno je vidljiv utjecaj nedostatka poduzetničkih znanja, ponašanja i razmišljanja na rast Ustanove. Odsustvo kvalitetnog
vođenja, sustava motiviranja, nemogućnost delegiranja poslova, te nedostatak resursa koji su
u direktnoj povezanosti sa nepoduzetničkim ponašanjem uzrok su trenutnom stanju u
analiziranom poduzeću.
Analiza problema kroz slučajeve iz prakse pokazala je da poduzetnicima pored nedostatnih
formalnih znanja iz oblasti poduzetništva, financija, marketinga i operativnog menadžmenta,
najviše nedostaju sljedeća poduzetnička znanja i vještine:
kvalitetno vođenje,
vještine motiviranja drugih,
osnaživanje i delegiranje poslova,
umijeće timskog rada. |