Abstract | Održivost turizma od trenutka pisanja ovog završnog rada, moglo bi se reći, glavna je tema o
kojoj se raspravlja na svjetskoj razini. Nastaje kao reakcija na masovni turizam koji je zbog
svoje popularnosti jedan od primarnih uzročnika negativnih efekata narušavanja prirodnih
barijera. Turizam predstavlja najvažniju gospodarsku djelatnost za Hrvatsku. Zahvaljujući
svojim prirodnim i geografskim obilježjima Hrvatska se nalazi među najpoželjnijim europskim
destinacijama, što će se i argumentirati u ovom radu. Iz tog razloga kao posljedica prevelike
posjećenosti, naročito za vrijeme ljetnih mjeseci stvara se pritisak na resurse i domicilno
stanovništvo turističkih odredišta. Održivost je od iznimne važnosti, a da bi se njome uspješno
upravljalo potrebno je uključiti sve dionike koji na direktan ili indirektan način doprinose
određenoj zajednici. To su lokalno stanovništvo, turisti i izletnici, putničke agencije i
ugostiteljski objekti, odnosno svi kreatori turističke ponude. Primjenom pravilnih politika
turizam doprinosi očuvanju prirodne i kulturne baštine, stvara nova radna mjesta, unaprjeđuje
gospodarstvo i slično. U tijeku je osmišljavanje nove strategije za održivi turizam do 2030.
godine. Cilj strategije je prezentirati Hrvatsku kao konkurentnu zemlju inovativnog, otpornog i
održivog turizma. Kako je već istaknuto, izuzetan potencijal i ključan faktor za budući razvoj
hrvatskog turizma predstavljaju ruralna područja zemlje. Kontinentalni dio Hrvatske nažalost
nije toliko turistički zastupljen, ali zbog resursnih potencijala od velikog je značaja za razvijanje
ruralnog oblika turizma. Naročito nakon pandemije uzrokovane korona virusom koja je mnoge
potaknula da svoj svakodnevni urbani način života zamijene čistim i tihim prirodnim
okruženjem. Iz tog razloga nastali su različiti oblici selektivnih oblika turizama. Procvat IT
industrije u današnje vrijeme usko je povezan s turističkim djelatnostima. Inovativna
komunikacija između destinacije i turista uz pomoć aplikacija koje posjetiteljima daju na
raspolaganje kupnju različitih usluga, kao što su ulaznice za razne manifestacije, 3D istraživanje
destinacije, rezervacija smještajnog objekta, ocjena kvalitete usluga i mnoge druge. Društvene
mreže bez kojih je gotovo nemoguće živjeti igraju veliku ulogu na promociji destinacija. |
Abstract (english) | The sustainability of tourism has become a major topic of discussion worldwide in recent years.
This is a reaction to mass tourism, which, due to its popularity, is currently one of the main
causes of the negative impact of the disturbance of the natural barrier. Tourism is the most
important economic sector for Croatia. Thanks to its natural and geographical features, Croatia
is one of the most sought-after European tourist destinations. For this reason, the resources and
local population of tourist destinations are put under pressure by excessive numbers of visitors,
especially during the summer months. Sustainability is of utmost importance and to manage it
successfully, it is necessary to involve all stakeholders that contribute directly or indirectly to a
given community. These include locals, tourists and excursionists, travel agencies and catering
establishments, in other words, all those who shape the tourist offer. By applying appropriate
measures, tourism contributes to the preservation of natural and cultural heritage, creates new
jobs, improves the economy, etc. A new strategy for sustainable tourism is to be developed by
2030. The aim of the strategy is to present Croatia as a competitive country with innovative,
resilient and sustainable tourism. The country's rural areas represent exceptional potential and
a key factor for the future development of Croatian tourism. Unfortunately, the continental part
of Croatia does not have such a strong tourism presence, but due to its resource potentials, it is
of great importance for the development of rural forms of tourism. Especially after the Corona
virus pandemic, which caused many people to replace their daily lifestyle in the city with a
clean and peaceful natural environment. For this reason, various forms of selective forms of
tourism have emerged.
Nowadays, the boom of the industry IT is closely related to tourism. Innovative communication
between the destination and tourists through applications that allow visitors to purchase various
services, such as tickets to various events, 3D exploration of the destination, reservation of
accommodation, quality rating of services, etc. Social networks, without which life is almost
impossible, play a major role in promoting destinations. |