Abstract | Kultura je dio identiteta svake zemlje, a posljedica je različitosti u načinu života i društvenim
normama, Definirana je skupom karakteristika koje uključuju naučene obrasce ponašanja,
mišljenja, vjerovanja i osjećanja. Iako se kultura najčešće promatra na razini države, ona se
oblikuje i u zajednicama kao što su poduzeća. Istraživanje utjecaja kulture na poslovno okruženje
otkriva čimbenike koji utječu na rad i razvoj poduzeća. Geert Hofstede jedan je od prvih istraživača
koji se bavio analizom kulturalnih razlika među zemljama i sa suradnicima definirao šest dimenzija
nacionalne kulture: udaljenost moći, individualizam vs. kolektivizam, maskulinitet vs. feminitet,
izbjegavanje nesigurnosti, vremenski horizont ciljeva i ugađanje vs. suzdržavanje. U ovom radu
analizirani su i uspoređeni podatci o dimenzijama nacionalne kulture u Hrvatske, Austrije,
Njemačke, Francuske, Kine i Irana. Hrvatska je na temelju Hofstedeovog modela društvo s niskim
indeksom distance moći, izraženim feminitetom sa sklonošću suzdržavanju. Kultura je
individualistička s kratkoročnom orijentacijom i preferirano je izbjegavanje nesigurnosti. Austrija
je slična Hrvatskoj u niskoj distanci moći, individualizmu i izbjegavanju nesigurnosti, ali se
razlikuje u maskulinitetu, tendenciji u ugađanju vlastitim željama i dugoročnoj orijentaciji prema
ciljevima. Njemačka ima niski indeks distance moći, izraženu individualnost, dugoročnu
orijentaciju, sklonost izbjegavanju nesigurnosti, ali visok maskulinitet i prevladava suzdržavanje.
Francuska se razlikuje od prethodnih država po visokom indeksu distance moći, ali ju također
karakterizira individualizam, feminitet, granična tendencija suzdržavanju, sklonost izbjegavanju
rizika i dugoročna orijentacija. Za Kinu je svojstvena visoka distanca moći, kolektivistička
orijentacija društva, izraženi maskulinitet, sklonost preuzimanju rizika i suzdržavanju te
dugoročna orijentacija. Nacionalnu kulturu Irana karakterizira visoka distanca moći, kolektivizam,
feminitet, sklonost izbjegavanju rizika, kratkoročna orijentacija i sklonost suzdržavanju.
Karakteristike koje proizlaze iz svake dimenzije odražavaju se u svakodnevno životu i poslovnom
okruženju svake od zemalja. |
Abstract (english) | Culture is a part of every country's identity, it's a consequence of different lifestyles and social
norms. It's defined by a set of characteristics which include learned patterns of behaviour, thinking,
belief and feeling. Even though culture is often considered at the level of country, it's also formed
in communities like companies. Research of the influence of culture on the business environment
reveals determinants which affect the work and development of the company. Geert Hofstede was
one of the first researchers working on cultural difference analysis and with his associates defined
six dimensions of national culture: power distance, individualism vs. colectivism, masculinity vs.
femininity, uncertainty avoidance, long-term vs. short-term orientation and indulgence vs.
restraint. In this thesis, the indexes of the national culture of Croatia, Austria, Germany and France
were analysed. Based on Hofstede's model, Croatian society has a low power distance index, with
expressed femininity and a tendency to restraint. The culture is individualistic with a short-term
orientation and prefers avoiding uncertainty. Austria is similar to Croatia in low power distance
index, individualism and uncertainty avoidance, but it differs in high musculinity, tendency to
indulge and in long-term goal orientation. Germany has a low power distance index, expressed
individualism, long-term orientation, affinity to avoid uncertainty, but a high masculinity index
and is inclined to restraint. France differs from other analysed countries by a high power distance
index, but its culture is also individualistic, feminine, has a borderline tendency to restraint, is
inclined to avoid risk and is long-term oriented. China is characterized by high power distance,
collectivistic social orientation, expressed masculinity, the tendency for risk-taking, the tendency
to restrain, and long-term orientation. The national culture of Iran is characterized by high distance
power, collectivism, feminine culture, the tendency to avoid risk, short-term orientation, and
affinity to restrain. The characteristics which come from every dimension are reflected in everyday
life as well as in the business environment of each country. |