Abstract | Pod utjecajem razvoja informacijske i komunikacijske tehnologije dolazi do transformacije
tradicionalne u novu digitalnu ekonomiju i događaju se promjene koje bitno utječu na poslovanje.
Digitalna ekonomija je ekonomija korjenitih promjena i neizvjesnosti, ključni resurs poslovanja
predstavlja intelektualna imovina, a neke od karakteristika na kojima se temelji su znanje,
kreativnost i stvaranje nove vrijednosti. Sve veći napredak digitalnih tehnologija promijenio je
način na koji ljudi rade i obavljaju poslove, a tehnologije poput računalstva u oblaku, interneta
stvari i velikih podataka samo su neke koje imaju veliku važnost u današnjem poslovanju.
Digitalna transformacija poslovanja zauzima važno mjesto u digitalnoj ekonomiji i većina
poduzeća su primorana provesti digitalnu transformaciju kako bi se prilagodila promjenjivom
okruženju i suvremenim uvjetima poslovanja. Omogućeno je poslovanje bez granica i nastaju novi
poslovni subjekti odnosno virtualne organizacije koje se sastoje od grupe tvrtki, poduzetnika ili
pojedinaca koji rade na različitim lokacijama i zajedničkim projektima kako bi postigli zajedničke
ciljeve. Koncept virtualne organizacije donosi brojne prednosti za poduzeće, postiže se veća
fleksibilnost i efikasnost, a može biti formirana kao virtualni timovi, virtualni projekt, privremene
i stalne virtualne organizacije. Brisanjem vremenskih i geografskih udaljenosti omogućen je novi
način rada, odnosno rad na daljinu koji postaje sveprisutan u današnje vrijeme i otvara brojne
poslovne mogućnosti i koristi za radnike. Uloga menadžera u digitalnom dobu se promijenila,
zahtijevaju se drugačije vještine, sposobnosti i znanja poput kreativnosti, vizionarstva, sposobnosti
motiviranja i inspiriranja, upravljanja ljudskim resursima, donošenja odluka u neizvjesnim
situacijama i drugo. Menadžment virtualnog poduzeća donosi bitne razlike u odnosu na upravljanje
klasičnim poduzećem. U radu će biti objašnjeni neki od oblika menadžmenta, a to su projektni i
mrežni menadžment te mrežni broker. |
Abstract (english) | Due to the development of the information and communication technology, traditional economy
has changed into up-to-date digital economy, thus bringing changes that significantly affect the
business. Digital economy is an economy of radical changes and uncertainty, its key business
resource is intellectual property. It is based on knowledge, creativity and new value creation. The
fast advancement of digital technologies has changed the way people work and do business, and
technologies like cloud computing, Internet of things and big data are only some that have great
importance in today’s business. Digital transformation is fundamental to digital economy and
companies must implement digital transformation in order to adapt to the constantly changing
environment and modern business conditions. Business without borders is enabled, so new
business entities, i.e. virtual organizations, are created, consisting of a group of companies,
entrepreneurs or individuals working on different locations and joint projects in order to achieve
common goals. The concept of virtual organization brings numerous advantages for the enterprise,
such as greater flexibility and efficiency. Moreover, such organization can be established as virtual
team, virtual project, temporary or permanent virtual organization. The absence of time and
geographical boundaries allows a new way of working, i.e. teleworking, which is becoming
omnipresent nowadays and which opens numerous business opportunities and benefits for the
workers.
The role of managers has changed in the digital era: different skills, abilities and knowledge are
required, such as creativity, great vision, the ability to motivate and inspire others, human resource
management, decision-making in enigmatic situations, and other. Managing a virtual enterprise
greatly differs from a traditional enterprise and in this paper have been discussed some forms of
management, such as project management, network management and network broker. |