Abstract | Značaj obiteljskih poduzeća prepoznaje se kroz njihov većinski udio u ukupnom broju poduzeća te velikom udjelu u ukupnom broju zaposlenih. U Republici Hrvatskoj ne postoji statistička evidencija obiteljskih poduzeća, no pretpostavlja se da su većina mikro i malih poduzeća obiteljska, te stoga predstavljaju značajan potencijal za pokretanje gospodarskog rasta.
Cilj ovog Završnog rada je ocijeniti kako se obiteljska poduzeća nose s izazovima u neizvjesnom okruženju, kritički vrednovati stilove donošenja strateških odluka u obiteljskim poduzećima i evaluirati strateške odluke. Završni rad sastoji se od teorijskog i empirijskog dijela. Teorijski dio rada donosi presjek tematike obiteljskog poduzeća, strateškog upravljanja i neizvjesnog okruženja u kojem obiteljska poduzeća djeluju i moraju donositi strateške odluke. Empirijski dio rada sastoji se od četiri slučaja iz prakse, četiri integrativna zadatka, od kojih se u tri slučaja radi o obiteljskim poduzećima koja ispred sebe imaju stratešku odluku vezanu za smjer poslovanja, a koja djeluju u neizvjesnom okruženju. Specifičnosti i kompleksnosti, povezujući obiteljsku, poslovnu i vlasničku dimenziju obiteljskih poduzeća, posebice dolaze do izražaja kada su u pitanju strateške odluke povezane s izazovima neizvjesnog okruženja. No, bolja strateška orijentacija i implementacija strateških odluka u uvjetima gospodarskog rasta, stvara spremnost poduzeća za prilagodbu u promjenjivoj okolini, u uvjetima gospodarske krize. Inovacijske aktivnosti i njezine osobine, među kojima su otvorenost i orijentaciju prema promjenama, pozitivan stav prema promjenama, prihvaćanje rizika i tolerancija grešaka, smatraju se ključnim pokretačem poslovnog uspjeha poduzeća, a obiteljska poduzeća koja su prije krize imala te osobine, opstala su i lakše prebrodila promjenjive uvjete, krizu. |
Abstract (english) | The importance of family businesses is reflected in the fact that they account for the largest share in the total number of companies and employ a significant portion of total workforce. There is no statistical record of family businesses in the Republic of Croatia, however, it is assumed that most micro and small businesses are family-owned and, as such, family businesses represent significant potential for economic growth. The aim of this Final Paper is to examine the ways family businesses deal with challenges of uncertain environment, to provide critical evaluation of various decision making styles as well as strategic decisions within family businesses. The thesis comprises of theoretical and empirical section. Theoretical part outlines the main topics related to family businesses, strategic management and uncertain environment that family businesses operate in. The empirical part incorporates four case studies in a form of four final papers, three of which depict the family businesses facing strategic decisions related to defining strategic direction in uncertain environment.
Idiosyncrasies and complexities of family, business and ownership dimensions are vividly reflected in strategic decision making in an uncertain environment. An adequate strategic orientation and implementation of strategic decisions in time of economic growth strengthen firm’s competencies to adapt to the changes in the environment in time of economic crisis.
Innovation activities and everything they imply, such as openness, orientation and positive attitude toward change, risk acceptance and tolerance for mistakes, are considered to be key drivers of business success. Family businesses that embraced such innovative activities had survived and even more easily overcame the challenges of the changing environment and the crisis. |