Abstract | Državno zaduživanje kritičan je aspekt fiskalne politike, koji, iako zaduživanjem i
„izazivanjem“ proračunskog deficita može potaknuti gospodarski rast angažiranjem brojnih
segmenata javne i privatne potrošnje, aktivacije gospodarskih djelatnosti i postizanje
različitih društveno-ekonomskih ciljeva. Međutim, kako je autor i u svom u završnom radu
pod istim mentorstvom 2022. godine naglasio, preosjetljivost povezana s državnim
zaduživanjem može izazvati značajne ekonomske i političke izazove. Stoga, diplomski rad
analizira pojam, ulogu i obuhvat dugovanja države kao kompleksne pojave unutar ekonomske
strukture gospodarstva. Istražit će se uzroci kao i posljedice zaduživanja, te prednosti i
nedostaci zaduživanja države. Nadalje, proučit će se korupcija i inflacija u post tranzicijskim
zemljama članicama EU. Preosjetljivost državnog zaduživanja potaknuta je složenim
međudjelovanjima domaćih i međunarodnih čimbenika. Iako je zaduživanje neophodan alat
za vlade, upravljanje njegovom preosjetljivošću ključno je za održavanje ekonomske
stabilnosti i izbjegavanje negativnih posljedica.
Učinkovito upravljanje, transparentna fiskalna politika i strateško gospodarsko upravljanje
mogu ublažiti ove osjetljivosti, omogućujući zemljama da sigurno iskoriste zaduživanje za
rast i razvoj. Kako se globalne međuovisnosti povećavaju, možda će biti potrebni i
koordinirani međunarodni napori za rješavanje i upravljanje sistemskim rizicima koje
predstavlja preosjetljivo zaduživanje države. Naime, kada se promotre svi makroekonomski
pokazatelji na svjetskoj razini, neminovna je činjenica kako su gotovo sve zemlje
„prezadužene“ – kako one manje razvijene, tako i one razvijene.
Ovim diplomskim radom nastojat će se analizirati najvažniji razlozi državnog zaduživanja
poput: 1) financiranje deficita, 2) poticanje i financiranje javnih ulaganja, 3) ekonomskih
poticaja u vremenima stagnacije, kontrakcije ili recesije (mada i kako bi se nastavila
ekspanzija), 4) refinanciranja duga kako bi se otplatio ili refinancirao postojeći dug
(primjerice, u situacijama boljeg/lošijeg kreditnog rejtinga ili situacije na financijskim
tržištima), 5) širenja socijalnih programa i socijalnih usluga „koje koštaju“, 6) financiranja za
potrebe vojne i obrambene sigurnosti zemlje, 7) financiranja u iznenadnim nepovoljnimii
situacijama poput prirodnih katastrofa ili drugih kriza i tome slično. U nastavku rada, kroz
poglavlja, sačinjena je analiza i sinteza najvažnijih pojmova, trendova i izazova. |
Abstract (english) | Government borrowing is a crucial aspect of fiscal policy that, despite borrowing and
"causing" a budget deficit, can stimulate economic growth by targeting numerous segments
of public and private consumption, activating economic activities and achieving various
socio-economic goals. However, as the author emphasized in his thesis under the same
mentor in 2022, the hypersensitivity associated with government borrowing can lead to
significant economic and political challenges. Therefore, the thesis analyzes the concept, role
and scope of government borrowing as a complex phenomenon within the economic structure
of the national economy.
The causes and consequences of borrowing as well as the advantages and disadvantages of
government borrowing are examined. In addition, corruption and inflation in the posttransition
EU Member States are examined. The hypersensitivity of government borrowing is
fueled by the complex interplay of national and international factors. Although borrowing is a
necessary tool for governments, managing its hypersensitivity is crucial for maintaining
economic stability and avoiding negative consequences. Effective governance, transparent
fiscal policies and strategic economic management can mitigate these vulnerabilities and
allow countries to use borrowing safely for growth and development.
As global interdependencies increase, coordinated international efforts may also be needed to
address and manage the systemic risks posed by over-sensitive sovereign borrowing. Indeed,
looking at all macroeconomic indicators at the global level, it is an unavoidable fact that
almost all countries are "over-indebted" - both the less developed and the developed
countries. This thesis will attempt to analyze the main reasons for government borrowing,
such as: 1) to finance the deficit, 2) to promote and finance public investment, 3) to stimulate
the economy in times of stagnation, contraction or recession (but also to continue expansion),
4) to refinance debt, to repay or refinance existing debt (e.g. in situations of better/more
prosperous economies), and 4) to repay existing debt (e.g. in situations of better/worse
creditworthiness or financial market conditions), 5) to expand social programs and social
services "that "cost money", 6) to finance the country's military and defense security needs,
7) to finance in sudden adverse situations such as natural disasters or other crises and the like.
In the rest of the thesis, the chapters analyze and summarize the main concepts, trends and
challenges. |