Naslov Pozicija strukovnog obrazovanja na tržištu rada Europske unije
Naslov (engleski) POSITION OF VOCATIONAL EDUCATION IN THE LABOUR MARKET OF THE EUROPEAN UNION
Autor Mira Majstorović
Mentor Maja Lamza-Maronić (mentor)
Član povjerenstva Željko Požega (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Maja Lamza-Maronić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Anđelka Peko (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Ekonomski fakultet u Osijeku Osijek
Datum i država obrane 2017-03-15, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Organizacija i menadžment
Univerzalna decimalna klasifikacija (UDC ) 37 - Obrazovanje
Sažetak Kako je Europska unija strukovno obrazovanje istaknula kao jedan od glavnih čimbenika razvoja gospodarstva i socijalne uključenosti u europske integracije, strukovnom se obrazovanju nastoji posvetiti značajna pozornost u smislu razvijanja zajedničkih strategija i instrumenata koji su u funkciji postizanja postavljenih ciljeva. Pred sustavom strukovnog obrazovanja velik je izazov kontinuiranog osuvremenjavanja obrazovne ponude i metoda rada koji je potrebno uskladiti s dinamičnim tržišnim promjenama. Doktorska disertacija daje sveobuhvatni pregled stanja strukovnog obrazovanja u Republici Hrvatskoj kao i kritičko sagledavanje njegove pozicije na tržištu rada Europske unije. Svrha i cilj ove doktorske disertacije je znanstveno utemeljeno odrediti korisnost i isplativost povlačenja sredstava iz fondova Europske unije te predočiti najrelevantnije spoznaje iz područja upravljanja kapacitetima za pripremu i provedbu projekata financiranih iz sredstava fondova Europske unije.
Polazište je ove disertacije da su strukovne škole u Republici Hrvatskoj dovoljno uključene u procese apliciranja i povlačenja sredstava iz fondova Europske unije. Izražava se mišljenje da veći broj uključenih ravnatelja i nastavnika u proces pripreme i provedbe projekata rezultira većom iskorištenošću sredstava EU fondova. Kako raste spoznaja o koristima i nužnosti uključivanja u EU projekte, tako se ravnatelji i nastavnici aktivnije uključuju u projektne aktivnosti, koji opet rezultiraju povećanjem iskorištenih projektnih kapaciteta. Također, ravnatelji i nastavnici imaju pozitivno mišljenje o Europskim fondovima jer su svjesni mogućih benefita ako kroz ovu aktivnost budu promicatelji strukovnih inovacija. Motiviraniji su za ulazak u projekte ako u njima prepoznaju sredstvo za uvođenje inovacija. Izražava se mišljenje da postoji povezanost i međuovisnost ključnih faktora i ključnih dionika pri planiranju i povlačenju sredstava iz EU fondova, a njihova povezanost kroz osobni angažman svakog pojedinca utječe na broj uspješno provedenih projekata.
Za dokazivanje postavljenih hipoteza, odnosno ispitivanje efikasnosti procesa pripreme projektnih prijedloga u svrhu unaprjeđenja strukovnog obrazovanja u Republici Hrvatskoj, provedeno je empirijsko istraživanje u strukovnim školama kontinentalne regije. Empirijsko istraživanje u kojem su sudjelovali ravnatelji i nastavnici strukovnih škola provedeno je metodom ankete. Prvo istraživanje je provedeno 2013. godine, a longitudinalno istraživanje 2016. godine. Na osnovi provedenog istraživanja može se zaključiti kako je apliciranje u fondove Europske unije statistički značajan pozitivan prediktor unaprjeđenja strukovnog obrazovanja u Republici Hrvatskoj.
Stoga se ovom doktorskom disertacijom želi potaknuti sve dionike na preuzimanje odgovornosti i poduzimanje inicijative ulaganja u strukovno obrazovanje koje je jedno od ključnih pokretača razvoja, korijen rasta i uspjeha svake zemlje.
Sažetak (engleski) Seeing that the European Union put emphasis on vocational education as a major factor of economic development and social inclusion in the European integration, significant attention is given to vocational education in terms of developing common strategies and instruments in order to achieve the set goals. The vocational education system faces a great challenge: continuous modernization of training programs and the work methods that need to be harmonized with dynamic market changes.
This doctoral dissertation provides a comprehensive overview of vocational education in the Republic of Croatia, as well as a critical evaluation of its position on the labour market of the European Union. The purpose and the aim of this doctoral dissertation is to scientifically determine the usefulness and cost-effectiveness of European Union funding, as well as present the most relevant insights into managing capacities for the preparation and implementation of projects financed from European Union funds.
The starting premise of this study is that vocational schools in Croatia are sufficiently involved in the processes of applying for and receiving funding from the European Union. It is considered that an increasing number of principals and teachers are participating in the process of preparing and implementing projects, resulting in greater utilization of European Union funding. Due to raised awareness of the benefits and the necessity of European Union projects involvement, both principals and teachers actively participate in the project activities, which in turn results in an increase of the use of project capacities. It is also expressed that principals and teachers have a positive opinion of the European funds, as they are aware of the potential benefits of promoting vocational innovations through their activity and they are more motivated to enter projects if they recognize it as a means of introducing innovation. It is thought that there is a connection and interdependence between the key factors and key participants in the planning and the receiving of European Union funding. Their connection through the personal involvement of each individual affects the number of successfully implemented projects.
To prove the hypotheses and to test the efficiency of the process of preparing project proposals in order to improve vocational education in the Republic of Croatia, an empirical research in vocational schools of the Continental region was conducted. The empirical research was conducted through survey and it involved principals and teachers in vocational schools. The first survey was conducted in 2013, while a longitudinal study was conducted in 2016. Based on the study, it can be concluded that the application for European Union funding is a statistically significant positive predictor of improving vocational education in the Republic of Croatia.
Therefore, this doctoral dissertation aims to encourage all the participants to take responsibility and the initiative to invest in vocational education, which is one of the key initiators of development, a source of growth and success in each country.
Ključne riječi
strukovno obrazovanje
tržište rada
Europska unija
EU fondovi
Ključne riječi (engleski)
vocational training
labour market
the European Union
European Union funds
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:145:327804
Studijski program Naziv: Management Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: poslijediplomski doktorski Akademski / stručni naziv: doktor/doktorica znanosti, područje društvenih znanosti, polje ekonomija (dr.sc.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-01-12 08:15:45