Naslov ANALIZA TRŽIŠNIH STRUKTURA : Završni rad
Naslov (engleski) ANALYSIS OF MARKET STRUCTURES : Final paper
Autor Marija Škojo
Mentor Boris Crnković (mentor)
Mentor Juraj Rašić (komentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Ekonomski fakultet u Osijeku (Katedra za nacionalnu i međunarodnu ekonomiju) Osijek
Datum i država obrane 2021-06-18, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija
Sažetak Mjesto na kojemu se susreću ponuda i potražnja naziva se tržište. Jedno od tržišta jest tržište
rada koje se dijeli na savršenu konkurenciju i nesavršenu konkurenciju. Monopol,
monopolistička konkurencija i oligopol dio su nesavršene konkurencije. Razliku između svih
struktura čini broj ponuđača, odnosno proizvođača na tržištu. Savršena konkurencija ima veliki
broj ponuđača koji ne mogu utjecati na cijenu svog proizvoda, monopol ima jednog ponuđača
koji kreira cijenu, monopolistička konkurencija sastoji se od velikog broja ponuđača koji ne
mogu puno utjecati na cijenu proizvoda, a oligopol predstavlja mali broj velikih ponuđača koji
relativno mogu utjecati na cijenu proizvoda koji nude. Za savršenu se konkurenciju smatra da
je moguća isključivo u teoriji. Monopol proizvodi dobro koje nema bliskog supstituta, može
biti prirodni i zakonski. U monopolističku granu je iznimno teško ući jer ga se štiti od pojave
konkurencije. Savršena konkurencija i monopolistička konkurencije dvije su slične strukture,
ali ih dijeli diferencijacija proizvoda. Naime, savršena konkurencija proizvodi homogene
proizvode, a monopolistička konkurencija diferencirane. Dugoročno gledano, monopolističkim
konkurentima ekonomska dobit doseže nulu. Oligopol nudi ograničeni izbor kupcima jer ima
između dva i petnaest ponuđaca. Oligopolisti uvijek moraju razmišljati o potezima svoje
konkurencije. Kod oligopola proizvod može biti ili homogen ili diferenciran, a zapreke ulaska
predstavljaju prirodne i umjetne barijere. Situacija u kojoj postoje samo dva ponuđača naziva
se duopol te predstavlja najjednostavniji oblik oligopola. Primjer oligopola u Republici
Hrvatskoj vidljiv je na pokretnoj komunikacijskoj mreži. Postoje tri glavna ponuđača: Hrvatski
telekom, A1 Hrvatska te Telemach. Za razliku od pokretne telekomunikacijske mreže,
Hrvatske vode primjer su monopola. Djeluju prema Zakonu o vodama te opskrbljuju Hrvate
vodom i vode brigu o korištenju, navodnjavanju i zaštiti vode te naplati vodnih naknada.
Monopolistička konkurencija prikazana je kroz tržište kave koje pokazuje veliki broj ponuđača.
Neki od ponuđača su Starbucks, Illy, Nespresso i dr. Diferencijacija kave proizlazi kroz
različite načine obrade, mjesta podrijetla, jačinu, ili pak kvalitetu.
Sažetak (engleski) The place where supply and demand meet is called the market. One of the markets is the goods
market which is divided into perfect and imperfect competition. Monopoly, monopolistic
competition and oligopoly are a part of imperfect competition. The difference between all
structures is the number of sellers on the market. Perfect competition has a large number of
sellers who cannot control the price of their product, monopoly has one seller who creates the
price, monopolistic competition consists of a large number of sellers who can influence the
price slightly, and oligopoly represents a small number of large sellers who can relatively
influence the price of the products they offer. Of all the structures, perfect competition is the
only example that is only considered possible in theory. Monopoly produces goods that do not
have a close substitute. Two types of monopoly are natural and legal monopoly. It is extremely
difficult to enter the monopolistic branch because it is protected from the competition. Perfect
competition and monopolistic competitions are two similar structures, but they differ by
product differentiation. Perfect competition produces homogeneous products, and
monopolistic competition differentiated. In the long term, economic profits reach zero for
monopolistic competitors. Oligopoly offers limited choice to customers as it has between 2 and
15 sellers. Sellers in oligopoly must always think about their competitors’ moves. For
oligopoly, the product can be either homogeneous or differentiated, and the barriers to entry
can either be natural or artificial. A situation in which there are only two sellers is called a
duopoly and it represents the simplest form of oligopoly. An example of an oligopoly in the
Republic of Croatia is visible in a mobile communication network. There are three main sellers:
Croatian Telecom, A1 Croatia and Telemach. Unlike the mobile telecommunications network,
Hrvatske vode are an example of a monopoly. They act according to the law and supply water
to Croats and take care of the usage, irrigation and water protection, as well as money charges.
Monopolistic competition is presented through the coffee market, which consists of a large
number of sellers. Some of the sellers are Starbucks, Illy, Nespresso etc. The differentiation of
coffee arises through different processing methods, places of origin, strength, or quality.
Ključne riječi
tržište dobara
savršena konkurencija
monopol
monopolistička konkurencija
oligopol
Ključne riječi (engleski)
goods market
perfect competition
monopoly
monopolistic competition
oligopoly
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:145:458329
Studijski program Naziv: Menadžment Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (univ. bacc. oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-05-13 09:37:01