Sažetak | Potrebe za hranom svakodnevno rastu, a samim time raste i njezina proizvodnja. Od pojave
čovječanstva pa sve do danas hrane je osnovna potreba svakog živog bića, a da se bez nje ne
može preživjeti dokazuje i činjenica svakodnevnog umiranja djece i ljudi općenito na svijetu
od pothranjenosti i gladi. S druge strane, sve značajniji problem je hrana koja završi kao otpad,
odnosno problem bacanja velike količine proizvedene hrane koja bi mogla prehraniti sve one
koji si ju ne mogu priuštiti. Glavni akteri u proizvodnji i izvozu hrane na svijetu su velike
multinacionalne kompanije koje upravljaju i drže pod svojom kontrolom cjelokupno svjetsko
tržište hrane. Iako ne u tolikoj mjeri kao svjetske, hrvatske prehrambene kompanije također
proizvode značajne količine hrane i nižu velike izvozne uspjehe prema europskim i svjetskim
tržištima. Visokokvalitetni proizvodi hrvatskih prehrambenih kompanija kao što su Vindija,
Podravka, Pik Vrbovec i sl. prepoznatljivi su diljem svijeta te sama činjenica da su proizvodi
prošli sve rigorozne kontrole zaduženih institucija i dospjeli na svjetska tržišta dokazuje njihovu
kvalitetu i sigurnost koja je presudna za čuvanje zdravlja potrošača. Međutim, osim kontrola za
sigurnost i kvalitetu, hrvatski proizvođači hrane koji žele sa svojim proizvodima izaći na
inozemna tržišta susreću se s brojnim izazovima i preprekama koji im usporavaju i ograničavaju
izvozne aktivnosti. S obzirom na specifičnosti svakog tržišta, kulturne, ekonomske i druge
razlike proizvođači hrane moraju se prilagoditi i pozitivno odgovoriti na sve izazove kako bi
mogli ostvariti uspjeh van granica svoje države. Također, prilikom prelaska državnih granica
koje nisu unutar Europske unije poduzeća prehrambenih proizvoda moraju platiti carinu i druga
davanja koja propisuje zemlja u koju se izvozi. Hrvatske prehrambene kompanije svoje
proizvode najviše izvoze u zemlje Europske unije (Slovenija, Njemačka, Italija) i u susjedne
zemlje (Srbija i Bosna i Hercegovina), a sve se veće količine njihovih proizvoda može pronaći
i na dalekim azijskim, afričkim i američkim tržištima. Najveći udio izvoza Republike Hrvatske
čine žitarice, uljarice, meso i riba. |
Sažetak (engleski) | The need for food is growing everyday causing the growth of its production. Since the dawn of
mankind food has been the basic need of every living being, and the fact that children and
people die from malnutrition and hunger proves that one cannot survive without it. On the other
hand, an increasingly significant problem is the throwing away of large amounts of produced
food that could potentially feed the people who cannot afford to buy it. The main actors in food
production and export are large multinational companies that control the worldwide food
market. Croatian food companies, although not as much as the worldwide companies, also
produce a significant amount of food and achieve great export success on the European and the
worldwide market. High quality Croatian food companies such as Vindija, Podravka, Pik,
Vrbovec, etc. are recognizable around the world and the mere fact that the products have passed
the rigorous controls and reached world markets proves their quality and safety which is crucial
for consumer health. Moreover, in addition to safety and quality controls, Croatian food
producers who want to enter the foreign markets face numerous challenges and obstacles that
slow down and limit their export activities. Given the specifics of each market, cultural,
economic, and other differences, food producers must adapt and positively respond to all
challenges in order to succeed outside of the Croatian market. Also, when crossing state borders
that are outside of the European Union, food companies must pay customs and other benefits
that are prescribed by the destination country. Croatian food companies mostly export to
countries that are in the European Union such as Slovenia, Germany, and Italy and to their
neighbouring countries such as Serbia, Bosnia and Hercegovina, etc. Lately large amount of
their products can be found in Asian, African, and American markets. The largest share of
Croatian exports are cereals, oilseeds, meat, and fish. |