Sažetak | U radu se razmatraju strategije nagrađivanja u funkciji razvoja poduzeća i poslovnih
koncepcija. Glavni cilj istraživanja je sagledati strategije nagrađivanja te na temelju povijesne
analize donijeti zaključak o povezanosti jedne od metoda nagrađivanja zaposlenika (plaćama)
i BDP-u per capita. Ključno je za zamijetiti da su se u razmatranom razdoblju (2013. – 2022.)
dogodile značajne promjene u gospodarskim trendovima, ekonomiji i društvu, primjerice
starenje stanovništva, migracije, poremećaj logističkih sustava, inflacija, nedostatak sirovina i
poremećenost lanaca opskrbe, kriza uzrokovana pandemijom koronavirusa, početak rata u
Ukrajini, i drugi. Za Hrvatsku je specifično i što je postala dijelom eurozone. Sve to odrazilo se
i na strategije nagrađivanja zaposlenika, pogotovo zato što one utječu na privlačenje i
zadržavanje kvalitetnog kadra jer s vremenom ljudima postaju sve važniji i neki drugi uvjeti
rada koje oni očekuju s protekom vremena i pretpostavljenim vlastitim napretkom. Primjerice,
poslije tridesete godine života, generacija Y očekuje voditeljske i prve menadžerske pozicije i
sl. (Alton, 2018). To dosta ima veze s upravljanjem ljudskim potencijalima i praćenjem karijere
zaposlenika, ali loša strategija može dovesti do toga da se stvara velik financijski trošak za
poduzeće (npr. odlazak kvalitetnog kadra, koji osim samog znanja ima i pedagoške vještine te
zna prenijeti znanje drugim zaposlenicima, prepoznat je kao velik rizik u ozbiljnim
poduzećima). Analiza poduzeća i poslovnih politika sa stajališta nagrađivanja razmatra se i u
kontekstu razvoja umjetne inteligencije i digitalne transformacije. U empirijskom dijelu rada
provedena je povijesna analiza kojom su uspoređene prosječne godišnje neto plaće i BDP per
capita u odabranim zemljama Europske unije i svijeta.
Što se tiče Hrvatske, rezultati su pokazali kako je prosječna godišnje neto plaća u odabranim
godinama (2013., 2015., 2018., 2022.) veća od BDP-a per capita, što dugoročno nije održivo
rješenje. Pokazatelj je to poduzetnicima da trebaju promišljati i o nematerijalnim strategijama
nagrađivanja te o inovativnim metodama nagrađivanja kako bi osigurali održivost rasta i razvoja
poduzeća. Na ovaj se način tema povezuje s financijskim i kompenzacijskim menadžmentom,
odnosno temama omjera optimalnog ulaganja u zaposlenike. |
Sažetak (engleski) | The paper examines reward strategies as a function of company development and business
concepts. The main goal of the research is to look at reward strategies and, based on historical
analysis, draw a conclusion about the connection between one of the methods of rewarding
employees (salaries) and GDP per capita. It is crucial to notice that in the considered period
(2013-2022) significant changes in economic trends, economy and society took place, for
example population aging, migration, disruption of logistics systems, inflation, lack of raw
materials and disruption of supply chains, crisis caused by the pandemic coronavirus, the start
of the war in Ukraine, and others. It is also specific for Croatia that it has become part of the
Eurozone. All of this was also reflected in employee reward strategies, especially because they
affect the attraction and retention of quality staff, as other working conditions that they expect
with the passage of time and assumed personal progress become more and more important to
people over time. For example, after the age of thirty, generation Y expects leadership and first
managerial positions, etc. (Alton, 2018). This has a lot to do with managing human resources
and monitoring the career of employees, but a bad strategy can lead to the creation of a large
financial cost for the company (e.g. the departure of quality staff, who, in addition to
knowledge, also have pedagogical skills and know how to transfer knowledge to other
employees, it is recognized as a big risk in serious companies). The analysis of companies and
business policies from the point of view of rewards is also considered in the context of the
development of artificial intelligence and digital transformation. In the empirical part of the
work, a historical analysis was carried out, which compared the average annual net wages and
GDP per capita in selected countries of the European Union and the world.
As for Croatia, the results showed that the average annual net salary in the selected years
(2013, 2015, 2018, 2022) is higher than GDP per capita, which is not a sustainable solution in
the long term.
This is an indicator for entrepreneurs that they should also think about non-material reward
strategies and innovative reward methods in order to ensure the sustainability of the growth
and development of the company.
In this way, the topic is connected with financial and compensation management, i.e. topics
of optimal investment ratio in employees. |