Naslov Franšizni modeli poslovanja u Hrvatskoj
Naslov (engleski) Franchise business models in Croatia
Autor Adriana Režić
Mentor Ivana Barković Bojanić (mentor)
Član povjerenstva Ivana Barković Bojanić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Ivan Kelić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Martina Briš Alić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku Ekonomski fakultet u Osijeku (Katedra za nacionalnu i međunarodnu ekonomiju) Osijek
Datum i država obrane 2018-07-09, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Ekonomija Ekonomika poduzetništva
Sažetak Tema rada su franšizni modeli poslovanja u Hrvatskoj. U radu su navedeni oblici ulaska u
poduzetništvo, od kojih je jedan i franšiza. Obzirom da je franšizni model poslovanja kao način
ulaska u poduzetništvo i jedna od strategija rasta poduzeća osnovna tema, franšizu je bilo
potrebno definirati, potom detaljno opisati te navedesti subjekte franšize, kao i prednosti i
nedostatke za subjekte, odnosno davatelje i primatelje franšize. Franšiza je, dakle, oblik
poslovanja koji se javlja kada tvrtka koja je davatelj franšize licencira, odnosno daje na korištenje
svoje trgovačko ime (brand) i svoj način ili sistem poslovanja određenoj osobi ili tvrtki koja je
primatelj franšize i koja se slaže da će poslovati u skladu s uvjetima ugovora o franšizi. Obzirom
da se franšizni model poslovanja temelji na ugovoru, u radu su navedeni i osnovni dijelovi
ugovora. Franšize se dijele na određene vrste, a podjele je moguće napraviti ovisno o sektoru, o
djelatnostima u kojima se franšiza nalazi, o odnosima koji vladaju između davatelja i primatelja
franšize te prema investiciji. Nadalje u radu opisan je razvoj franšiznog poslovanja u svijetu, zatim
u Hrvatskoj, a kako je razvojem poslovanja došlo do rasta utjecaja franšiznih modela poslovanja
na ekonomije, nacionalne i globalne, opisan je i taj utjecaj.
Utjecaj se ogleda u tome što franšiza stvara nove poslove, mijenja postojeće,
generira nova radna mjesta, modernizira poslovanje poduzeća koje svoj sistem
poslovanja daje na raspolaganje drugoj osobi ili poduzeću, identificira i primjenjuje
nova znanja, vještine i kompetencije, a ponajprije razvija malo i srednje
poduzetništvo koje je iznimno važno za pojedinu nacionalnu ekonomiju.
Na kraju rada opisana su četiri primjera franšiza – hrvatska nacionalna franšiza Aqua
Maritime, hrvatska franšiza po uzoru na neuspjele američke franšize u Hrvatskoj San
Francisco Coffee House, strana franšizu koja ne posluje u Hrvatskoj Transworld Business
Advisors i stranu franšizu koja posluje u Hrvatskoj u strateški važnoj djelatnosti AccorHotels,
odnosno Orbis. Za svaki od primjera franšiza analizirani su razlozi uspjeha unatoč
nepovoljnim gospodarskim uvjetima u Hrvatskoj ili potencijalni uspjeh u Hrvatskoj. Kroz
primjere vidljiv je potencijal franšiznog modela poslovanja za ulazak u poduzetništvo ili za
rast i razvoj postojećih poduzeća, kako na domaćem, tako i na stranim tržištima.
Sažetak (engleski) The theme of the paper are franchise business models in Croatia. The paper describes
the forms of entrepreneurship, one of which is a franchise. Since the franchise model of business
as a way of entering into entrepreneurship and one of the growth strategies of the company's
basic theme it was necessary to define the franchise, then describe it in detail and specify the
franchisors as well as the advantages and disadvantages for the subjects, franchisors and
recipients. Franchise is a form of business that occurs when a franchisor company gives its brand
name and its business system to a particular person or a franchise company who agrees to do
business in accordance with the terms of the franchise agreement. Considering that the franchise
model of business is based on the contract, the paper also lists the basic parts of the contract.
Franchises are divided into certain types and divisions can be made depending on the sector, the
activities in which the franchise is located, the relationships between the subjects and the
investment. Further, the paper describes the development of franchise business in the world, then
in Croatia, and as the business development has increased the impact of franchise business
models on the economy, national and global, this impact is also described. The impact is
reflected in the fact that the franchise creates new jobs, changes the existing ones, generates
new jobs, modernizes the business of a particular company that makes its business system
available to another person or company, identifies and applies new knowledge, skills and
competencies, and above all develops small and medium entrepreneurship that is extremely
important for a particular national economy.
At the end of the work, four examples of franchises are described - the Croatian national
franchise Aqua Maritime, a Croatian franchise modeled on the failed American franchise
in Croatia San Francisco Coffee House, a foreign franchise that does not operate in
Croatia Transworld Business Advisors and the side franchise that operates in Croatia
strategically important activities of AccorHotels or Orbis. For each of the franchise
examples, the reasons for success have been analyzed despite unfavorable economic
conditions in Croatia or potential success in Croatia. Through the examples, you can see
the potential of a franchise business model for entry into entrepreneurship or for the
growth and development of existing businesses, both domestically and internationally.
Ključne riječi
franšiza
subjekti
ugovor o franšizi
utjecaj franšize
poduzetništvo
Ključne riječi (engleski)
franchise
subjects
franchise agreement
influence of the franchise
entrepreneurship
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:145:377589
Studijski program Naziv: Poduzetništvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra ekonomije (mag.oec.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Pristup korisnicima matične ustanove
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2018-08-31 07:52:09